woensdag 10 augustus 2022

De sprinkhaan

Dit is de kroniek van de aangekondigde hittegolf. Gelieve dit niet te verwarren met een boek van de Colombiaanse schrijver en Nobelprijswinnaar Gabriel Garcia Marquez.

Daar het al heel lang warm en droog is, is het voor tuinders noodzakelijk, om af en toe de gieter ter hand te nemen en een deel van de planten van water te voorzien, waarbij je beter in één keer veel water kan geven en dan een tijdje niets, dan ze telkens een klein beetje water te geven.

Dit hadden we in gedachten, toen we na het avondeten gisteren naar de volkstuin fietsten. Ada ging aan de slag met de planten, ik was degene, die anderhalf uur water gaf op de tuin.

Op een gegeven moment schrok mijn vrouw, terwijl ze tussen de planten bezig was. De boosdoener bleek een sprinkhaan te zijn.

Ieder diertje zijn pleziertje....

Vanmorgen begonnen we gelukkig niet al te warm.

Na het ontbijt fietste mijn vrouw naar de volkstuin, terwijl ik boodschappen zou doen na een stapel gebruikte kweekpotten naar Zoeterwoude Weipoort zou brengen. Via de Vlietlanden reed ik naar Zoeterwoude Dorp en vandaar naar de Weipoort, waar ik de plastic bakjes afgaf bij de hobbykweker.

Je kunt daar ook planten kopen, die je bij de meeste kwekers niet kunt vinden. Het is maar een tip.
Het begon langzaam maar zeker steeds warmer te worden, maar door de vrij stevige wind was het goed uit te houden.

Via het Molenpad en park "Cronesteyn" fietste ik naar "De Helianth" toe. Onderweg had ik zeer veel blauw-wit-rode vlaggen gezien. Het is de vlag van Sleeswijk-Holstein

Welnu, ik had nooit kunnen bevroeden, dat na de Tweede Wereldoorlog een Duitse vlag zo massaal in ons lang opgehangen zou worden in ons land. En nog uit vrije wil ook....

Na de boodschappen ingekocht te hebben, die ik dankzij de euro niet in D-Marken hoefde te betalen, fietste ik nog even door ons mooie Leiden. Aan het Galgewater tegenover molen "De Put", is nog een plek, waar je kleinschalig gekweekte planten kunt kopen.

's Middag lunchte ik thuis met mijn vrouw. Dat deden we binnen, daar de tuin op het zuiden te warm was.

Toen er wat meer schaduw in de tuin kwam, heb ik een uur lang water uit de sloot achter het huis op de tegels en stenen in de tuin gegoten met een gieter, terwijl het gras ook aan de beurt kwam. Deze mus genoot van de verkoeling, die wij hem boden.

De mussen vallen dan wel niet van het dak, ze komen er toch wel van af....

Geen opmerkingen: