vrijdag 25 augustus 2017

Elzas

Om 6 uur klonk een uitgebreid gebeier van klokken. Vermoedelijk een klooster om de monniken naar het eerste gebed te laten komen. Deze asceet draaide zich nog een keer om, maar kon niet meer in slaap komen. Toen Ada een half uur later ook wakker werd, gingen we de na de regen van vannacht nog halfnatte tent opruimen.
Om half 9 hadden we ontbeten en met het op de camping municipale gekochte brood reden we een klein stukje terug voor de route naar Selestet.
Toen we het bord gevonden hadden, konden we na 500 meter rechtsomkeer maken. Voor de camping langs fietsten we langs het centrum van Molsheim.

Het leek erop, dat dit het vervolg was van de voormalige spoorbaan van gisterenmiddag. Tot Dorlisheim schoot het lekker op, doch een helling van 17% paste niet geheel in ons beeld van een vlakke etappe. Na de steile klim hadden we een prachtig uitzicht op het Rijndal, de Vogezen en het Zwarte Woud.

Rosheim, waar we onder maar liefst 4 poorten doorreden, was voor ons het zoveelste pareltje van de Elzas. Via Bisschofsheim en Obernai, ook leuke plaatsjes, wilden we naar Goxwiller.
Daar kwamen we wel, maar wel via een niet gewenste omweg via Bernardswiller over onverharde wegen, waarbij we ook via doodlopend boerenland de omweg nog wat groter maakten. Uiteindelijk kwamen we via Gertwiller in Barr terecht. Het was hier wat toeristischer en dat kwam, doordat het er fraai uit zag.
Niets vermoedend kwamen we uit op het terras van "5 Terres Hotel", een trendy zaak in een oud gebouw. De prijs hield gelijke tred met de chique uitstraling.
Bij het vertrek uit Barr begon het te spetteren. Aanvankelijk stelde het niet veel voor, dus we konden verder klimmen naar Mittelbergheim en dalen naar Eichhoffen. Hier ging het eventjes hard regenen, wat in een afdaling niet fijn is, maar bij Nothalten was het weer droog.

In Dambach-le-Ville deden we wat inkopen, die we deels nuttigden in Scherwiller op het pleintje tegenover de bibliotheque.

Op het plein zaten in de meteen bloedhete zon een paar Nederlandse fietsers, die de andere kant op fietsten. Hen konden we wat tips geven voor de terugreis vanuit Bourgondië.
Op weg naar Chatenois zagen we Chateau de Ramstein liggen, waar we 4 jaar geleden hoog op de rotsen hadden gewandeld.

Het eerste deel van de Route des vins d'Alsace was vlak tot Bergheim, waar we net als vanmorgen kilometers lang tussen de druivenvelden door reden. Bij Bergheim bogen we af en begon het klimmen en dalen tussen dit leuke wijnstadje en andere zoals Ribeauvillé, Zellenberg en Riquewihr. Bij Zellenberg kon je trouwens de imposante Alpen zien liggen.
Ook vandaag gold, dat de laatste loodjes het zwaarst wegen. De korte steile klimmen tussen Kientzheim, Ammerswihr, Katzenthal, een zeer Franse naam, en Niedermorschwihr begonnen ons in de middaghitte langzaam maar zeker op te breken.
We waren blij, dat we Turckheim eindelijk binnen konden rijden. Om half 5 schreven we ons na 78 kilometer fietsen voor de tweede keer in op camping "Le Médiéval", eveneens voor 2 nachten.
We hadden wel een beter plek dan 4 jaar geleden. De camping zag er verzorgder uit. Nadat de tent was opgezet, gingen we boodschappen doen in Turckheim. We waren net op tijd voor sluitingstijd. In hetzelfde straatje namen we op een terras een schepijs, waarna we ons op de camping om beurten douchten. Ada ging het eerst, zodat zij kon gaan koken.
Om 7 uur zette ze het mobieltje aan, maar de batterij was leeg. Ik liep er mee naar de recreatiezaal, waar ik het op de oplader aansloot. Om half 11 was de batterij eindelijk vol.
Intussen kwam er een man van een jaar of 30 allerlei streekproducten verkopen zoals kaas, wijn, koek en bier uit de Elzas. Daar we het mobieltje niet bij een open deur achter wilden laten, bleef ik daar vrijwel de hele avond. We aten er warm eten: aardappels met aubergine, tomaten en ui met als toetje een bij de Fransman gekochte kwark.
Om beurten liepen we naar de tent om de was te verzamelen Deze camping had een wasmachine. Voor Ada deze kon gebruiken, moest ze de ruzie aanhoren tussen de Fransman en zijn vriendin. De vertaling ervan zal ik achterwege laten.
Om kwart voor 11 was het dagboek bij. Uit eigen ervaring kan ik u mededelen, dat de Fransen een temperamentvol volk zijn.