vrijdag 11 augustus 2017

Ösling

Ik had zeer vast geslapen. Met een paar kleine onderbrekingen tot kwart over 7. Om 10 over 6 werden we gewekt door de klokken van het klooster van Clervaux. Deze gingen altijd 10 minuten voor een van de missen op een dag begon.

De tent was kletsnat van de dauw. We hingen de buitentent te drogen over een muur, de binnentent zetten we in de zon terwijl we ontbeten. Om 10 0ver 9 reden we van "Camping Officiel Clervaux" af waarna we al snel begonnen aan de eerste klim van de dag.
We reden langs de Clerve en zagen de camping onder ons liggen. Het was een prachtige route in Ösling via Drauffeld naar Wilwerwiltz. We reden grotendeels in de schaduw van de grote bomen, maar dat vonden we helemaal niet erg op deze warme dag.
We verlieten de "drukke" weg om via Lellingen over een slingerende weg met af en toe pittige beklimmingen naar Kautenbach te trappen. Op het steilste stuk liep mijn ketting eraf, toen ik zowel voor als achter in de eerste versnelling wilde rijden. Nadat de ketting er weer op was gelegd werd het een stukje lopen. Zonder vaart kom je met een bepakte fiets niet omhoog.
Boven gekomen daalden we af naar Kautenbach, waar we mensen op een terras zagen zitten.
"We zijn gesloten", kregen we te horen: "Maar op de camping kun je koffie drinken!"

Het was nog een kilometer fietsen, maar op deze mooie ruime camping namen we koffie en jus d'orange met een stuk kwarktaart. Daarna moesten we weer terugklimmen, waarna een af en toe flink steile weg met haarspeldbochten van 5,5 kilometer klimmen ons wachtte. Het uitzicht was best mooi.

Over glooiend boerenland trapten we via Friedbusch naar Schlindermanderscheid. In het dorp lunchten we op een bank aan een van de 5 haarspeldbochten alvorens we aan de lange en soms steile afdaling naar Goebelsmühle begonnen.

We reden voor het station langs de Sauer om aan de andere kant van de rivier weer aan een lange klim met een stuk of 6 haarspeldbochten te beginnen.

Het was zwaar en het water begon op te raken.

In Bourscheid hoopten we op een drinkpauze, doch het hotel was gesloten. Bij het kerkhof was een kraam en met volle bidons begonnen we aan de afdaling vol haarspeldbochten naar Walscheid om over de eveneens slingerende weg langs de Wark door een smal dal naar Niederfeulen te trappen.

Bij Oberfeulen volgde de steilste klim van de dag. Dat werd op het eind lopen. Een nog steilere afdaling volgde. Iets voor de Tour de France?
Na een mooie maar zware tocht door Ösling waren we om kwart over 4 op camping "Kalkesdelt" in Ettelbrück. We zetten de tent op onder een prachtige treurwilg op veld 90, waarna we naar Ettelbrück fietsten om bij Delhaize boodschappen te doen voor vandaag en morgen.

Om 6 uur waren we terug bij de tent na 64 kilometer fietsplezier. Om beurten douchten we. Terwijl Ada de rijst met boontjes en paprika kookte, knipte ik mijn nagels na de koude douche. Om 7 uur aten we aan een picknicktafel met als toetje yoghurt met perzik en muesli.
De vaat was mijn taak. Ik kreeg er wel arbeidsvitaminen bij. Jeugdfanfare BMBM begon te spelen.

Na bij de tent de route voor morgen besproken te hebben, gingen we naar het terras, waar alle stoelen bezet waren met luisteraars naar BMBM. Ada nam een thee, ik een Diekirch. Terwijl ik het dagboek bijwerkte, las mijn vrouw "Een meisje uit Oradour" uit.

Ada haalde een wijntje en een alcoholvrij biertje met grapefruit voor mij. Grapefruit is het enige, dat ik niet mag bij de medicijnen tegen hoge bloeddruk. Ik ging dus terug en ruilde deze om. Na deze dag met veel zweten kon ik de vochtcompensatie niet missen.
In 1981 fietste ik met Ada tijdens onze eerste gezamenlijke fietsvakantie van Clervaux naar Ettelbrück. Dat was vlak voor mijn 26e verjaardag. Vandaag was het vlak voor mijn 62e verjaardag. We zijn inmiddels 36 jaar verder. Ik hoop de fietstocht door Ösling van Clervaux naar Ettelbrück over 36 jaar nogmaals met Ada te rijden.