donderdag 17 augustus 2017

Saarland

Om kwart voor 7 werd ik wakker op de rustige camping "Waldfrieden". Ada hield het nog een half uur langer uit in dromenland. Buiten was het ondanks het vroege uur al aardig warm. We ruimden de tent op. De binnenkant van de buitentent was een beetje vochtig, voor de rest was de tent droog.
We ontbeten om half 9 op een veld bij de ingang van de camping, waar we konden genieten van een ontwapenende kleuter. Mindfulness pur sang.
Nadat een Friezin mij had aangesproken over mijn Friese sokken vertrokken we om kwart over 9 naar die Stadtmitte van Saarburg, een leuk plaatsje.

Hier gingen we op zoek naar de waterval in het hart van Saarburg.

We daalden af naar de Saar en gingen verder, waar we gisteren gebleven waren. Het was een mooie route met afwisselend wat wijder dal zoals langs de Weser en deels wat smaller dal dat deed denken aan de Rijn bij de Loreley.
Op dit deel waren ook veel druivenvelden voor de wijn te vinden. Af en toe moesten we de Saar oversteken om aan de overzijde verder te kunnen fietsen. Bij Taben Rodt kochten we 4 perziken uit een stalletje langs de kant van de Saar-Radweg.
Over een soort mountainbikepad reden we het eerste stukje naar beneden om langs de Saar over een gravelpad te klimmen in het Naturschützgebiet tot de Lutwinnskapelle, waar we een prachtig uitzicht hadden op Mettlach.
Deze naam klonk ons als muziek in de oren. Een kwartier later zaten we op het terras van "Hotel Saarblick". Daar bestelden we cappuccino en jus d'orange met Apfelstrudel. Voor € 12,90 werden deze geserveerd met slagroom en vanille-ijs.

We staken de Saar weer over en fietsten langs de bocht in de rivier van ruim 6 kilometer om de 3 kilometer lange Saarschliefe heen. Van de steile klim om dat van boven af te bekijken zagen we maar af.

Ter hoogte van Merzig werd het dal weer wat wijder, maar wij kwamen helaas al snel langs een snelweg te rijden. Bij Fremersdorf verlieten we de route even om bij de kerk in de schaduw, op deze bloedhete dag onontbeerlijk, te gaan lunchen. De kerk was ook opgetrokken uit het in Saarland veel voorkomende natuursteen.
Terug op de route verlieten we deze al snel bij Eimersdorf om langs de Nied te fietsen om via Siersdorf en Siersburg een bocht in de snelweg mis te lopen. We schoten lekker op, want om 3 uur reden we Saarlouis binnen.

We kwamen langs een camping, maar vonden het nog te vroeg. In Saarlouis namen we in het centrum 2 Apfelschorle, terwijl de lucht begon te betrekken. We besloten in Ensdorf een camping te zoeken. Met wat spetters dachten we terug aan Monschau, maar deze bui stelde niets voor. Wat druppels en het was weer over.
Bij recreatiegebied "Berghalde" vonden we pal achter het grootste zwembad van Zuidwest-Duitsland een plekje op camping "Ensdorf".  De beheerder moest gebeld worden en hij kwam een kwartier later aangefietst. Om half 5 stond de tent in de zon. Wie dacht dat het buiten de tent warm was....
Bij Orient Basar kochten we groente en fruit voor het avondeten. Terug op de camping bleek, dat we vandaag 72 kilometer hadden gefietst.

We trokken onze zwemkleding aan en wandelden naar het grote openluchtzwembad. Om beurten zwommen we heerlijk, daar we alle waardevolle spullen niet onbeheerd achter wilden laten. We namen een ijsje, waarna ik een tweede duik nam. Een voltreffer, daar een oudere vrouw in een fluorescerend hesje als een soort K3-oma dansjes voordeed voor aquajoggers.

Ik moest schaterlachen, toen ik 2 kinderen van een jaar of 8 aan onze kant van het enorme zwembad de aquajogster perfect na zag doen op de zwembadrand.

Terug op de camping was er een tweede kampeerder. De beheerder, die 's middags had gezegd: "Du bist viel alter dann ich gedacht hätte", kwam weer aangefietst. Met hem praatte ik een tijdje over de route door Lotharingen: "Todes Land".
Veel te beleven is er niet.
Ada kookte ondertussen de rijst met koolrabi, wortel, knoflook en een gebakken ei. Er was yoghurt met perzik toe, terwijl we beiden een alcoholvrij witbier dronken.

's Avonds nam ik het originele Franziskaner Weissbier op het terras van de Biergarten tegenover de camping. Het was een heerlijke afsluiting van een fijne vakantiedag in het ons onbekende Saarland.