dinsdag 24 september 2019

De Tuin-Duinloop

De zwaarste loop van het najaar komt eraan. Zaterdag is de Halve marathon van Katwijk.
Qua zwaarte komt deze 21 kilometer, als de omstandigheden zwaar zijn, in de buurt van een 30 kilometer. Daar ik er daarvan al 50 gelopen heb, beschik ik wel over enig vergelijkingsmateriaal.Vooral als het slotgedeelte over mul zand moet worden afgelegd ga je de laatste 6 kilometer op het strand aardig kapot.
Ik had vandaag een duurloop gepland van ruim 10 kilometer. Mijn vrouw had andere plannen. Zij vroeg of ik op de volkstuin fruit wilde plukken. Ik besloot om beide activiteiten aan elkaar te koppelen.
Zodoende fietste ik in mijn sportkleding na het ontbijt naar de volkstuin, waar ik in de kas water gaf en tomaten plukte en buiten de kas bramen en frambozen. Heel veel frambozen zelfs.
Daarnaast kon ik nog 4 aardbeien plukken, waarvan er eentje half was opgegeten door een slak. Maar goed, wie heeft er wat te klagen als hij in de herfst nog aardbeien van de koude grond heeft?
Na de taken op de tuin begon ik aan de loop naar de Wassenaarse slag. Daarbij maakte ik nog een ommetje door Rijksdorp. Via de Van Bronckhorstlaan liep ik de Van Bergenlaan op, waar je een steilere klim hebt dan op "De Klip". Op de hoek staat een villa, waar steevast een Friese vlag wappert.
Maar het leuke van deze klim is, dat je weer gaat dalen en dan via lommerrijke dreven naar "De Klip" toeloopt. Deze klim pak je vanaf het punt, dat het stijgingspercentage op gaat lopen. In de duinen had ik het na de klim behoorlijk warm.
Het begon echter te regenen, wat mij niet eens zo slecht uitkwam. Waar zondag bij de Dam tot Damloop verkoeling noodzakelijk was, daar kreeg ik het op een presenteerblaadje aangereikt. In de regen liep ik naar Wassenaarse slag, wat mijn keerpunt was.
Over een schelpenpad met nog een aardige klim liep ik terug naar Rijksdorp. Deze wijk kan wat mij betreft zo Rijkendorp genoemd worden. De villawijk heeft het ene dure pand na het andere. Het ideaal van de Tegenpartij is hier al in de praktijk gebracht.
Inmiddels was het weer droog, zodat mijn sportkleding kon drogen, voor ik weer op de fiets naar huis stapte na de 12 kilometer van de Tuin-Duinloop.

Geen opmerkingen: