vrijdag 18 oktober 2019

Dierentuin

Vanmiddag zou ik in de Leidse IJshal 2 uur schaatsles geven, eerst voor de Buitenschoolse sport en aansluitend voor de IJVL. Daar het redelijk vergelijkbare schaatsers betreft, bereid ik een les voor, die ik aan de 2 groepen geef. Wel zo praktisch.
Daar ik vanmorgen met mijn vrouw en mijn kleinzoon naar "Blijdorp" ben geweest, hoefde ik over het thema niet lang na te denken: de dierentuin.
Ruim een kwart eeuw ervaring met beginnende schaatsers leerde mij, dat heel wat basale schaatsoefeningen zijn te koppelen aan dieren. Ieder thema rondom dieren is dus raak!
En zo draafden de ijsberen, de olifanten, de giraffen, de pinguïns, vogels van diverse pluimage, slangen, sluipende tijgers en in het water duikende zeehonden op. Maar favoriet blijven toch de apen. Als kinderen schaatsen als een aap, kan er qua balans bijna niets meer fout gaan. In de aaphouding schaats je gewoon stabiel.
Maar het leukste is wel, dat je als aap allerlei gekkigheid uit kunt halen. De kinderen zijn hier gek op. En anders de trainer wel....

Geen opmerkingen: