dinsdag 10 maart 2020

Oud Ade

Talloze malen ben ik in Oud Ade geweest: fietsend, hardlopend en schaatsend. Bij de Molentocht kwam je altijd door dit rustieke dorp in het Groene Hart.
Bij de marathon van Leiden is Oud Ade het absolute hoogtepunt.
Juist op het moment, dat je het als marathonloper het moeilijkste krijgt, krijg je een warm welkom in dit Bartlehiem van de Leiden Marathon.
Toen ik vorig jaar door keelpijn niet de hele marathon kon lopen, fietste ik na de halve volbracht te hebben naar Oud Ade, waar ik meer tijd had om me in het feestgedruis onder te dompelen. Daar werd ik ook geïnterviewd door Sleutelstad FM.
Zondagavond keek ik naar de documentaire "De oorlog is Oud Ade binnengekomen".
De volledige uitzending is HIER TERUG TE ZIEN. Ik zat af en toe met koude rillingen naar deze documentaire over de impact van het neerschieten van de MH17 te kijken. Wat zou het mooi zijn, als de Russische televisie deze aangrijpende reportage ook uit zou zenden.
De saamhorigheid, die je ziet bij de marathon van Leiden, waar ze voor de lopers een feest verzorgen, zag je ook terug bij het intens verdriet om het verlies van een paar jonge dorpsgenoten.
Op 10 mei zal ik de doorkomst in Oud Ade met heel andere ogen bekijken.

Geen opmerkingen: