donderdag 22 november 2012

DNA

Op de bibliotheekacademie in Amsterdam kreeg ik voor het eerst les over DNA. In de tweede helft van de jaren '70 gaf Reinier van der Neut ons in een historisch grachtenpand aan de Keizersgracht uitleg over de iets futuristisch als DNA en gentechnologie.
Deze week werden we op de positieve kant van DNA-onderzoek gewezen dankzij de oplossing van de geruchtmakende moord op Marianne Vaatstra in mei 1999.
Maar zoals alles in dit leven zit aan alles een goede kant en een slechte. Je moet er niet aan denken, dat deze DNA-techniek voluit ingezet gaat worden door een totalitair systeem. 1984 ligt dan ineens heel dichtbij.
Combineer dat eens met internet. Kijk voor de aardigheid maar eens hoe over de hele wereld dictatoriale regimes omgaan met hun onwelgevallige teksten, afbeeldingen en filmpjes op internet. Dat gaat er meestal niet zachtzinnig aan toe.
Vaak wordt "spontane volkswoede" door dictators gebruikt als legitimiteit.
En dat brengt me op de keerzijde van een opgeloste moord. Deze maakt namelijk meer slachtoffers. Zoals in dit geval de vrouw, de kinderen en de ouders van Jasper S.
En dat brengt me op hetgeen ik deze week precies 10 jaar geleden gehoord heb. Mijn vader was gestorven en wij waren de uitvaartdienst aan het voorbereiden.
Mijn oudste zus Annie wist te melden, dat mijn vaders opa was vergiftigd door een zoon van hem. Jarenlang zocht ik, met trefwoorden als moord en Huigsloterdijk, op internet of ik iets kon vinden, maar nooit had ik een treffer.
Tot een paar jaar geleden het Leids krantenarchief online ging en ik op dit artikel over de moord uit 1913 stuitte.
Deze moord heeft uiteraard zeer veel impact gehad op het gezin van mijn vader. Hij was toen nog geen 4 jaar en mijn opa verloor zijn vader door zijn eigen oom.
Het feit, dat ik mijn vader nooit over het levenseinde van Ente Breed gehoord heb, zegt genoeg. Een van de meest schokkende gebeurtenissen in zijn leven werd doodgezwegen. Alleen het overlijden van mijn zus Betsie als baby in de Tweede Wereldoorlog heeft hem vermoedelijk meer aangegrepen.
Een moord maakt meer slachtoffers.

Geen opmerkingen: