woensdag 7 november 2012

De Vink en Het Kompas

De aanhef klinkt als de titel van een sprookje. En dat was het ook een beetje. Vanmiddag was de officiële opening van de basisscholen "De Vink" en "Het Kompas". Het is een prachtig gebouw geworden.
De laatste keer, dat ik bij de officiële opening van een gebouw was, is ruim anderhalf jaar geleden, toen het culturele centrum met bibliotheek, schouwburg, poppodium en muziekschool in Hoofddorp geopend werd.
Voor de voorlaatste keer moet ik terug naar 1981, toen koningin Beatrix de bibliotheek aan de Nieuwstraat in Leiden kwam openen.

Na de toespraken volgde een muzikaal intermezzo met een een tekst op "I like the flowers", dat gezongen werd door de teams van "De Vink" en "Het Kompas".

Het leerlingenorkest met Ada als dirigent begeleidde dit gelegenheidskoor, waarna burgemeester en wethouder het schoolgebouw officieel openden.

De gymzaal van het scholencomplex kreeg de naam Frans de Vettezaal. Deze gymnastiekleraar, die vanaf 1977 als vakleerkracht in Noord-Hofland actief was, organiseerde tal van sportdagen in de gemeente Voorschoten. Een paar jaar geleden is hij aan een hartstilstand gestorven.
Na de toespraken kon iedereen de panden gaan bezichtigen. Ik pakte mijn fiets en reed naar de Pelikaanstraat in Leiden, waar dit ritje van nog geen 5 km mij € 140,- opleverde.
Dat klinkt heel sprookjesachtig, maar de werkelijkheid was iets prozaïscher: ik kreeg dat bedrag bij Bokstijn terug, daar ik de gehuurde elektrische balonnenpomp bij hen inleverde.

Er waren twee balonnenbogen gemaakt, die bij de ingangen van beide scholen geplaatst waren. Over een rode loper wandelde je over het plein op deze kleurige boog af. Er waren in totaal 800 ballonnen verwerkt in de decoraties.
Om half 5 was ik weer terug op "Het Kompas". Ana stond hier op de uitkijk of Ada's ouders er al aankwamen. Mijn schoonouders kwamen vlak na mij aan, waarna Ada ons rondleidde door het schitterende gebouw.
Om kwart over 6 fietste Ana en ik naar huis, terwijl Ada nog wat afrondde op school. Wat dat aangaat nodigt het prachtige schoolgebouw uit tot de slotzin van menig sprookje: "En ze werkten nog lang en gelukkig!"

Geen opmerkingen: