vrijdag 2 november 2012

Armoedeval

Iedereen, die me in de Leidse IJshal schaatstraining ziet geven aan kinderen, weet dat ik zeer regelmatig het vallen oefen.

De komende tijd zal ik deze valtechniek hard nodig hebben, net als alle andere gezinnen met middeninkomens, nu de gevolgen van het regeerakkoord bekend zijn geworden.
De zorgpremie gaat fors omhoog als je wat meer dan modaal verdient. En het wordt nog erger, als je dan wat gezondheidsklachten krijgt, want dan.....is je eigen risico ook nog eens fors hoger. Meer betalen en minder krijgen: hoe verzin je het?
Ben je in het bezit van een eigen huis, dan gaat de hypotheekrenteaftrek zeer geleidelijk naar beneden. Ben je daarentegen huurder met een middeninkomen, dan ben je ineens "scheefwoner" en mag je bovenop de inflatie nog eens 6,5% extra huur gaan betalen.
Twee maatregelen, die er behoorlijk in kunnen hakken, vooral voor mensen, die net boven zo'n inkomensgrens uitkomen.
Zelf heb ik dat meegemaakt, toen ik 12 jaar geleden 30 gulden boven de ziekenfondsgrens uitkwam. Ik moest me particulier gaan verzekeren, waardoor ik netto heel wat minder overhield dan voor de verkregen anciënniteit. In goed Nederlands noem je dit een armoedeval.

In die tijd zat ik in een sollicitatiecommissie. We moesten van de gemeente Katwijk iemand aannemen, die in de bijstand zat en door moest stromen naar een gesubsidieerde baan. Eén kandidaat stak er met kop of schouders boven uit. Maar helaas, deze bijstandsmoeder zegde af: ze ging er bijna 200 gulden op achteruit per maand, als ze de baan aannam, doordat ze allerlei extraatjes voor aanvullende bijstand mis zou lopen. Een klassieke armoedeval.

Als deze maatregelen, zoals ze nu in het regeerakkoord staan, door zullen gaan, dan zal korter werken voor veel middeninkomens wel eens heel aantrekkelijk kunnen worden.

Geen opmerkingen: