maandag 26 november 2012

Onderbroekenlol

Het was in de tweede helft van de jaren '70. Ik was een vaste bezoeker van "De Hobbit" in Nieuw-Vennep en daar maakte ik kennis met de Simpelpee van Koot en Bie.
Op deze lp was een persiflage te vinden van een minister, die landde op Schiphol en door een journalist werd ondervraagd. Dit ging gepaard met fraaie zinsneden als: "Helaas behelsde het bolletje slechts één sok", waarna een uitweiding volgde op het feit, dat de minister een paar sokken geleend had van de staatssecretaris.
Aan het eind kwam er nog een prangende vraag van de interviewer: "Vond dit soms plaats in de geleende onderbroek van de staatssecretaris?"
Het antwoord luidde, zoals politici nog immer plachten te doen: "Eh, eh, geen commentaar...."
Dit werd een gevleugelde uitdrukking in "De Hobbit".

Nu kwam er in die jaren in het Hippies centrum ene Rob Bos of Bosgraaf, dat ben ik kwijt. Hij was niet 1, maar 2 koppen groter dan ik, want hij mat maar liefst 2.10. Deze hooggeplaatste persoon kreeg van ons de eretitel "Staatssecretaris". Of hij er blij mee was, weet ik niet, maar deze grote fan van Bob Marley kwam niet meer van die bijnaam af.

U snapt, dat ik met de sketch van het Simplisties Verbond in het achterhoofd, dubbel lag van het lachen, toen ik vorige week op de site van de NOS deze kop zag: "Rutte met extra ondergoed naar top".
Ook al is het onderbroekenlol, ik vond hem wel leuk!

Geen opmerkingen: