zaterdag 21 december 2013

Zonnewende zonder zon

Vandaag begint de astronomische winter. De meteorologische winter is al op 1 december begonnen, maar feitelijk heeft het weer meer weg van oktober dan van december. Deze maand eindigt dan ook hoogstwaarschijnlijk in de Top-10 van zachtste decembers sinds 1901.
Zegt dat iets over de rest van de winter? Niet noodzakelijkerwijs. Naast een serie (veel) te zachte winters, zitten ook december 1953 en 1985 erin. In de daarop volgende februarimaanden werd de Elfstedentocht verreden.

Ook 1979 staat in het rijtje. Half januari reed ik mijn eerste Molen- en Merentocht uit vanuit Hoogmade.

Voorlopig ziet het er niet naar uit, dat het weer om gaat slaan in winterweer.
Nu wordt het moment, waarop de astronomische winter begint, bepaald door de verste stand van de zon boven de Steenbokkeerkring. Vandaag viel dat op 18.11 Midden-Europese tijd. De zonnewende beleefden we in het westen van ons land zonder zonneschijn. Het was een druilerige dag met zeer veel wind.
Ondanks het weinig aanlokkelijke weer heb ik toch nog ruim 40 km gefietst met een paar ritjes naar de binnenstad van Leiden en naar de volkstuin. Er moesten met het oog op de Kerstdagen boodschappen gedaan worden.
Om 3 uur deed ik mijn sportkleding aan om nog een kilometer of 5 in de regen te gaan lopen. Je moet je loopconditie immers bijhouden. Uiteraard liep ik rustiger dan gewoonlijk. Het was ook een hersteltraining na de 1000 rondjes van Leiden.
Na afloop nam ik thuis een heerlijke warme douche. Want ook al gaven de thermometers vrij hoge temperaturen aan, bij het fietsen en lopen in de regen en de harde wind voelde het toch een stuk kouder aan bij deze zonnewende zonder zon.

Geen opmerkingen: