woensdag 23 maart 2022

Kiek

Deze week vindt in het Finse Vuokatti het European Youth Olympic Festival plaats. Eén van de deelnemers is Kiek Straathof. Zij doet mee bij het shorttracken.
Nu sta ik er niet van te kijken, dat Kiek naar zo'n jeugdtoernooi afgevaardigd is. Ik heb haar een klein decennium geleden schaatsles gegeven in de Leidse IJshal
Bepaalde delen van haar schaatstechniek waren beter dan die van mij. Ik liet haar sommige oefeningen voordoen en zei tegen de andere kinderen: "Kijk maar naar Kiek en doe haar maar na."
Als trainer ben je er om anderen de schaatstechniek aan te leren en als anderen iets beter kunnen, moet je niet denken, dat je het zelf moet voordoen, maar dan geef je anderen de ruimte.
Dat heb ik geleerd in de 23 jaar, dat ik filiaalhoofd ben geweest bij de bibliotheken van Leiden en Katwijk. Daar hoefde ik ook niet alles zelf te doen. Ik hoefde er alleen maar voor te zorgen, dat het goed gebeurde. Delegeren is een kunst, die je als hoofd moet beheersen. En soms als trainer ook.
Vorige week was Kiek ook te horen bij Omroep Sleutelstad. Haar interview en achtergrondinformatie over deze IHCL-er is te beluisteren en te lezen door HIER TE KLIKKEN.
Kiek, bij deze wens ik je veel succes toe!

Geen opmerkingen: