dinsdag 20 augustus 2024

Buizerdloop

Vanmorgen ging ik voor het ontbijt een stukje hardlopen. Ter hoogte van het ecoduct Ommedijk zag ik een vogel op een lantaarnpaal langs het fietspad zitten. In eerste instantie dacht ik, dat het een jonge meeuw was, maar toen ik dichterbij kwam, zag ik, dat het een grote roofvogel was.
Ik twijfelde tussen een sperwer en een buizerd. De roofvogel bleef roerloos zitten op de lantaarnpaal. Ik pakte mijn mobieltje om een foto te maken. Net voordat ik zo ver was, was de vogel gevlogen.

Ik liep door naar de Nieuweweg in de hoop, dat ik de vogel daar nog kon spotten. Dat bleek niet het geval, maar ik had er wel een paar mooie doorkijkjes.
Ik liep door naar de bocht, waar de verharde weg overging in een onverharde en keerde daar om.

Ik liep dezelfde weg terug met een extra lusje over een onverhard pad naar de Stevenshof. Het bord Verboden toegang had ik niet gezien. Met 5,5 kilometer lopen achter me zocht ik "Nieuwe zakgids Vogels" op.

Het bleek een buizerd te zijn geweest.

Na uitgezweet te zijn douchte deze 66,7 kilo zware loper zich na de buizerdloop.

Geen opmerkingen: