zondag 23 oktober 2016

Natuurijstraining

Ik was wat vroeger naar de Leidse IJshal gefietst. Zo kon ik in de kantine nog even praten met de G-schaatsers, die ik schaatsles zou geven. Ik raakte in gesprek met Jonathan, die mij vroeg of ik weer een natuurijstraining zou willen geven.
Natuurlijk wilde ik dat. Het was voor mij een fluitje van een cent het programma om te gooien. Als het op natuurijs aankomt....
Op weg naar het kunstijs kwam ik langs Floor, die mij vertelde, dat hij een foto van zijn kleinzoon en mij had.

Afgelopen woensdag was hij ingeschreven als lid van de bibliotheek door zijn moeder, die vertelde, dat "die meneer" haar in de bibliotheek in Katwijk aan den Rijn haar vaak had voorgelezen. Daar het rustig was greep ik mijn kans om ook de volgende generatie voor te lezen uit "Floddertje" van Annie M.G. Schmidt.

Ik kreeg de foto netjes doorgemaild.
Om kwart over 8 begon ik aan de veranderde training. We begonnen met 3 rondjes inrijden, waarna 4 rondjes met afwisselend tegenwind en meewind volgden. Bij tegenwind maak je jezelf kleiner en worden je slagen korter, bij meewind geef je je rug rust en maak je je slagen langer. Om het wat zwaarder de maken volgden 4 rondjes tegenwind, waarna 4 rondjes meewind voor hersteltijd.
Uiteraard kwamen er een aantal rondjes met op 4 plekken lage bruggetjes, waarbij je heel diep moest gaan zitten. Op een gegeven moment ga je dit flink voelen in je bovenbenen. Geen probleem, want een viertal rondjes met een "stempelpost" in de hoek bood weer wat rust voor de bovenbenen.

Daarnaast is natuurijs helaas niet altijd voor 100% betrouwbaar. Ik reed naar de lege binnenbaan en liet een blauwe doelmond als wak fungeren.
"Hoe kunnen jullie mij uit het wak halen?"
Jonathan wist het juiste antwoord. Op zijn buik liggend trok hij mij met behulp van een tweede schaatser uit het wak.



We deden 3 Steigerungen om weer warm te worden, waarna we in tweetallen elkaar een rondje optrokken.
"Je zit er helemaal doorheen en je schaatsmaat helpt je een stuk tegen de wind in!"
Dit deden we over 4 rondjes, dus je kreeg zowel krachttraining als rust. Na een paar rondjes rustig rijden gingen we over naar een typische natuurijssport: kortebaanschaatsen. In de hoek moesten de G-schaatsers starten en op het rechte eind voluit gaan. Vooral de sprinters Kevin en Youri leefden zich hier helemaal uit.
Doordat een G-schaatsster van Katwijk jarig was en trakteerde, kwamen we niet toe aan mijn laatste stukje natuurijsschaatsen: schoonrijden.

Dat was wel jammer, want als je het over balansoefeningen hebt, dan is dit er eentje uit de hoogste categorie.


Geen opmerkingen: