zondag 9 oktober 2016

Lopen tegen kanker

Afgelopen donderdag schaatsten Fer Vergeer en zijn dochter Wendy mee met de "Krasse knarren" in de Leidse IJshal. Ik vroeg hem, of hij ook naar het 40-jarig jubileum van de Ton Menken IJsbaan zou komen, maar ze waren verhinderd.

Ze moesten zaterdag helpen om alles klaar te zetten voor de 6e editie van Lopen tegen kanker in Warmond.

Op deze frisse morgen na de eerste nachtvorst in een flink gedeelte van Nederland en vorst aan de grond in vrijwel het hele land, fietste ik na het ontbijt naar Warmond toe.

Ondanks dat ik dankzij de Halve marathon van Katwijk wist, dat ik in vorm was, ging ik met enige twijfel op pas. Ik had bij het wakker worden een beetje last van mijn keel. Maar als oude rot in het vak had ik in het verleden wel eens vaker met een beetje keelpijn een degelijke tot soms zelfs goede tijd neergezet.

Na mij in sporthal "De Geest" voor € 15,- te hebben ingeschreven, kon ik met startnummer 1035 eindelijk in de voetsporen van Ana treden.

Na een kilometer ingelopen te hebben, raakte ik in gesprek met John van Laar en Jochem Loos, die later 10e en 2e zouden worden. Zo goed was ik niet. En eerlijk gezegd ben ik dat ook nooit geweest.
Ik nam een plek in de middenmoot in het startvak in. De eerste kilometer sloop ik steeds een stukje verder naar voren, maar vanaf "Het Wapen van Warmond" de Dorpsstraat kwam er meer ruimte en kon ik aan mijn inhaalrace gaan beginnen. Ik had in de gaten, dat de keelpijn geen last op zou leveren, dus de diesel ging op volle kracht vooruit. Zo hopte ik van plukje lopers naar plukje lopers tot station Sassenheim.
Daar werd ik ingehaald door een jongen van een jaar of 14 in een Argentijns shirt.
"Hou je dat wel vol?", vroeg ik, maar hij dacht van wel.
Ik verwachtte, dat ik hem verderop in de race wel op zou rapen, maar Pepijn den Hollander hield stand. Klasse! Op die leeftijd zijn niet zo veel lopers, die de 10 kilometer in 46.32 bruto lopen. Hier loopt een hardlooptalent rond!
Via Sassenheim en de Zandsloot liepen we naar Voorhout toe, waar we door de Kruidenbuurt zigzagden door de woonerven. Na 6 kilometer was de enige drinkpost. Dat was wel nodig, want na de koude start van de dag was het in het zonnetje behoorlijk warm geworden.

Via een industrieterrein liepen we naar de spoorlijn tussen Leiden en Voorhout. Op het fietspad langs het spoor liepen we naar Warmond terug. Een paar groepjes fietsers kwamen ons tegemoet gereden. Onder hen was Jaap Kroes.
Vlak na Jaap gedag te hebben gezegd verlieten we het fietspad om de laatste kilometer over gras en onverharde paden te lopen. Zo kregen we toch nog een stukje trailrunning door een drietal weilanden.

Met een brutotijd van 47.53 kwam ik als 75e van de 410 loper binnen. Daar ik pas na een seconde of 40 over de startstreep kwam, was de werkelijke tijd 47.09. Daar kon ik mee thuiskomen.
Na mij in "De Geest" in warmere kleding te hebben gehesen, fietste ik richting Leiden. Onderweg kwam ik op het fietspad, waar we gelopen hadden "Krasse knar" Sjaak Doeleman tegen, die met zijn kleinzoontje aan het fietsen was. Die jongen boft maar met zo'n sportieve opa!

Geen opmerkingen: