dinsdag 18 oktober 2016

Voortborduren

Vanmorgen was de groep van Jacob en mij in de Leidse IJshal bijna dezelfde als gisteren. Van de 9 kinderen waren er 8, die gisterenmorgen ook aanwezig waren bij de schaatsinstuif voor kinderen. Dat was reuze handig, want zodoende kon ik voortborduren op de schaatstraining van gisteren.

De zijwaartse afzet was gisteren de rode draad, waaraan ik een hele serie oefeningen aan had opgehangen. Dat deed ik onder andere door juist fout af liet zetten: puur naar achteren. Zodoende konden de kinderen duidelijk het verschil merken tussen de achterwaartse en de zijwaartse afzet.

Vandaag volgde een aantal balansoefeningen, die voortborduurden op de gisteren aangeboden oefenstof rond de druk achterop de schaats, beter bekend als achterop zitten.

Je zag duidelijk, dat de snelheid van de totale groep verhoogd was de afgelopen 2 dagen. Een duidelijk teken, dat de kinderen wat opgestoken hadden van de schaatslessen.

Doordat het aantal kinderen 9 was, kon ik hen op beide dagen in drietallen in estafettevorm tegen elkaar laten rijden. De eerste keer individueel. Van de ene boarding op de binnenbaan naar de andere en weer terug, de groot uitgevallen mikadostok doorgevend aan het volgende lid van je team tot iedereen geweest was.

De variant hierop was, dat de drietallen gezamenlijk van de ene naar de andere boarding en weer terug schaatsten, waarbij iedereen een keer heen en weer in het midden van de stok moest schaatsen. Vooral het keren vereiste enige vaardigheid als je de middelste persoon was.
Waar we de gezellige training gisteren afsloten met "Schipper mag ik overvaren?", waar koos ik vandaag voor tweelingtikkertje.

Hoe dan ook: het is altijd handig, als je ergens op kunt voortborduren....

Geen opmerkingen: