zaterdag 5 december 2020

Alternatieve Sinterklaasloop

De lopers hadden dit jaar al weinig hoop:
stilletjes verdween ook de Sinterklaasloop
Maar als iets niet doorgaat ga je vief
op zoek naar een passend alternatief.
Met alleen gaan lopen kun je heden scoren:
de Alternatieve Sinterklaasloop was geboren.
Wie wil weten hoe het origineel was,
voor hen komen oude foto's van pas.

Vanmiddag vertrok ik vanaf de volkstuin
en liep ik in heerlijk weer naar het duin.

De Sinterklaasloop was in het Panbos, maar
daar hoefde ik niet heen in het lopende jaar.
Niet ver van het Panbos is Rijksdorp gelegen,
dus liep ik daar over flink glooiende wegen.

Een bekende voetballer wordt daar geroemd:
er is zelfs een straat naar deze speler vernoemd.
Zo zag ik tijdens mijn loop op Sinterklaasdag
een huis met een wimpel met de Friese vlag.

Dat was vlak voor ik aan een klim kon beginnen,
waar je een hoog percentage moest overwinnen.


Op de duintop lag een grote bemoste steen,
daar kon je met het grootste gemak omheen.

Daarna mag je weer dalen, dat is dan wel goed
en lopen naar "De Klip", waar je klimmen moet.
 

Maar het uitzicht vergoed veel, daar in de duinen
waar je ook heerlijk door de natuur kunt struinen.




Op de top van "De Klip" was het keerpunt gelegen
en liep ik toen terug over precies dezelfde wegen.





Toch was er een subtiel verschil op deze terugweg
want de klim werd een afdaling en omgekeerd zeg.


Zo bereikte ik na tien kilometer natuurlijk geloop
de eindstreep van de Alternatieve Sinterklaasloop.


De rennende Rijmpiet

Geen opmerkingen: