dinsdag 22 december 2020

Creatief schrijven

Gisterenavond was de laatste avond van de cursus "Creatief schrijven", die ik van mijn kinderen aangeboden had gekregen. De cursus werd online gegeven door Anne van den Dool, die een paar romans op haar naam heeft staan.


Iedere week kregen we een opdracht, waar we een week de tijd voor hadden om deze uit te werken. Op maandagavond werden de inzendingen via een Skypeverbinding besproken. Mijn bijdragen zijn op mijn blog terug te vinden. Klik op de linken hieronder en je kunt ze lezen.
Voorwerp  Introductie
Godfried Bomans  Boeken
Een glazen bol vol geheimen  Films
Marten en Oopjen  Kunst

Daarna kreeg ik de geest en verdubbelde ik mijn inzendingen.
Vrijthof  Fotografie
Het perfecte plaatje  Fotografie
Bescherming  Werkelijkheid
Glendalough  Werkelijheid
Een onlinecursus is anders dan een cursus met fysieke aanwezigheid. Je krijgt daardoor een andere interactie. 

De cursus ging over hoe je aan de slag kon gaan met verschillende inspiratiebronnen. Een rode draad daarbij was het perspectief. Deze heb ik nu kunnen oefenen en dat verbreedt je horizon. Als u op mijn blog verhalen vindt met een ietwat vreemd perspectief....

Ik wil deze cursus afsluiten met een niet gegeven opdracht.

Voor Anne,

We wisten niet, waar we aan begonnen
bij de cursus over inspiratiebronnen.
De start was zodoende soms wat onbezonnen
daar wij nog niet laafden uit de juiste bronnen,
maar Anne liet ons, achter Skype verscholen
door een woud vol nieuwe bronnen ronddolen,
en zo leidde ze ons op gepaste afstand heel lief
naar een door ons nimmer gezocht perspectief.
Er werd geploeterd en er werd volop gezocht
naar de juiste woorden voor we werden bezocht
door de andere deelnemende creatieve cursisten,
die soms de voor jou juiste woorden wel wisten.
Het verhaal moest soms schuren en ook wrijven
om de lezers langer bij het verhaal te laten blijven.
Schrijven wordt zo geen kwestie van doordraven,
maar één van je aan een nieuwe bron gaan laven. 
Wat aldus begonnen was met onbezonnen dolen,
werd zorgvuldig zoeken naar de goed verscholen
woordenschat in jezelf, zodat je kunt beginnen
met steeds opnieuw nieuwe verhalen verzinnen!

Bert Breed

Geen opmerkingen: