vrijdag 18 december 2020

Avondschemering aan de Vogelplas

 
Het was vandaag weer te warm voor de tijd van het jaar.

Maar dat zijn we dit jaar inmiddels wel gewend.

Wereldwijd was 2020 het warmste jaar ooit gemeten. Voor een schaatswinter is dit geen hoopvol voortraject, maar als de wind eenmaal een paar weken uit het oosten of noordoosten waait, dan komt het heus nog wel goed.
Vanmorgen had ik wat boodschappen gedaan bij "Odin", terwijl mijn vrouw bij haar ouders ging helpen. Om 1 uur hadden we afgesproken op de volkstuin. We hoorden constant de sirenes van politie, brandweer en ambulance en vroegen ons af, wat dat kon zijn geweest.

Na de lunch fietste ik met Ada mee richting Meijendel, waar zij had afgesproken met een van onze dochters.

Ik sloeg linksaf en reed richting Horstlaan en Kniplaan, om zo bij de Oostvlietweg uit te komen. Ik zou een rondje om de Vogelplas fietsen. Ik besloot een paar foto's te maken van de plek, waar we in 2021 hopen te schaatsen. 
In 2020 gaat dat echt niet meer lukken. De Vogelplas is nog volledig vloeibaar.

Nu houden we ons aan de regels, maar met natuurijs wordt het bordje "Verboden toegang" massaal genegeerd.

Bij de vogelkijkhut constateerde ik, dat het wel eens een mooie avondschemering zou kunnen worden.
Bij het opstappunt bij het viaduct stalde ik mijn fiets even en liep naar de plek, waar je makkelijk het ijs kunt betreden.

Zoek de 7 verschillen....

Langzaam maar zeker betrad ik het schemergebied
Ik wandelde over de lage dijk naar het opstappunt bij de boerderij.
Dit opstappunt is wel eens drukker geweest.
Op de terugweg naar de fiets draaide ik me nog een keer om naar de dalende zon.
De rietkraag vanaf de andere zijde kan er zo uitzien.
Via de Vlietlanden fietste ik naar Voorschoten toe na deze laatste blik op de Vogelplas.
Onderweg kwam ik langs het fietspad deze Kabouterkerstboom tegen.
En zo klinkt een Kabouterkerstliedje.

Bij de Blauwe brug was er wederom een prachtige avondschemering te zien.
Op de brug over de Vliet was het avondlicht nog mooier.
Aan de rand van de Stevenshof zag ik de zon achter de einder verdwijnen.
Zo'n mooie avondschemering zie je niet iedere dag.


Geen opmerkingen: