dinsdag 7 februari 2023

Rechterkuit

De temperatuur paste vanmorgen prima bij een februaridag.

Aan de grond kwam het tot matige vorst.

Desondanks kwam het niet tot natuurijs, hetgeen niet zo vreemd is gezien het voortraject.

Vannacht gaat het nog harder vriezen, maar de middagtemperaturen zorgen ervoor, dat eventueel natuurijs tot een vliesje beperkt zal blijven.

Daar hadden we in de Leidse IJshal geen last van. In de voormalige Ton Menken IJsbaan lag zoals gebruikelijk een spiegelgladde ijsvloer.

Waar ik wel last van had was mijn rechterkuit. Gisteren voelde ik het al een beetje, maar soms gaat het over na een goede nachtrust. Nu dus niet. Met een licht pijntje in de rechterkuit fietste ik naar de Vondellaan en dacht terug aan de 1000 rondjes van Leiden in december 2016.

Met de geruststellende gedachte, dat ik met eenzelfde pijntje wel eens 200 kilometer heb geschaatst, begon ik aan de piramide van 25 kilometer met de "Krasse knarren". Rustig aan!
Wat ook hetzelfde was, was de opstelling van de basketballers van Zorg en Zekerheid.

Destijds zorgde de eis van een grote topsporthal met maar liefst 6.000 stoeltjes ervoor, dat de geplande bouw van een 333-meterbaan in de prullenbak verdween. Maar het zorgde er tevens voor, dat alle schaatsers in de Leidse regio geactiveerd werden. Het was het begin van 2 jaar actievoeren.

Menig droogtrainingen bij gemeentehuizen en nog meer gemeenteraadsvergaderingen volgden. Het moet gezegd, al die tijd is de basketbalclub consistent geweest. 
Op dinsdag 20 juni 2017 liet de woordvoerder van hen laatdunkend blijken, dat een zaal met 2000 stoeltjes te min was voor hen. Het zouden er minstens 3500 moeten worden, dat was de uiterste ondergrens. Anders zou het bouwen van zo'n topsporthal net zo goed achterwege kunnen blijven.
Op vragen van VVD-raadslid Maarten Dirkse, wat Zorg & Zekerheid zelf zou bijdrage, omdat hij het zo goedkoop mogelijk wilde, volgde een precisieschot in eigen voet: "Niets besteden aan sport is nog goedkoper!"
Na afloop kwam Ineke van Gent van GroenLinks naar me toe met de vraag: "Hebben de ijsclubs iemand gestuurd, die zich voordeed als iemand van de basketbalclub?"

Ja, als je dit zo terugleest, dan is het niet eens zo verbazingwekkend, dat ZZ Leiden afhaakt, terwijl sporthal "1574" aardig vorm begint te krijgen. 

Uiteraard leidde dit tot vragen in de Gemeenteraad, nu bij ZZ de maskers af gingen.

Beste Marcel Verburg, doe als een echte sportman en neem je verlies. De schaatsers kregen ook niet hun gewenste 333-meterbaan, maar we zijn blij, dat Leiden een prachtige energiezuinige 250-meterbaan voor ons neer laat zetten. Waarvoor onze hartelijke dank!

Vandaag kreeg ik niet zozeer wat ik wilde, maar was het meer dat ik niet kon geven wat ik wilde. Door de gevoelige rechterkuit kon ik niet krachtig afzetten als gebruikelijk. Maar elk nadeel heb zijn voordeel. Ik schaatste veel meer op techniek en haalde daarbij toch nog een gemiddelde van 22 kilometer per uur. Ik denk, dat heel veel schaatsers hier blind voor zouden tekenen!

Maar als we het hebben over cijfers, dan zijn de basketballers in het nadeel met de naam van de sporthal. Als je zegt, dat je naar "1574" bent geweest, dan denken toehoorders al snel, dat Zorg & Zekerheid de basketbalwedstrijd met 15-74 kansloos heeft verloren.... 

Geen opmerkingen: