woensdag 16 oktober 2024

Orla de Kikkerslikker

Ik was uitverkoren. Zonder dat ik er om gevraagd had, was ik ingedeeld bij de klas van mijn oudste kleinzoon om daar voor te lezen in het kader van de leesbevordering. Daar had ik geen enkele moeite mee. Als bibliothecaris heb ik heel wat uren voorgelezen. Eén van de leukste onderdelen van het vak.

Mijn keuze viel op "Orla de Kikkerslikker" van Ole Lund Kirkegaard. "Pudding Tarzan" van deze jong gestorven Deense auteur is veel bekender. Zijn boeken zijn net zo geestig als die van Roald Dahl, maar veel minder mensen kennen dit werk.

Zodoende stond de wekker op kwart voor 6 en reed ik in mijn eentje naar Leiden Centraal om de trein naar Rotterdam te nemen. Om kwart voor 8 was ik op de plek van bestemming. Met de moeder en de kleinzoons reed ik naar school, waar ik als voorleesopa de dag in de klas mocht openen.

Boekpromotie werkt nog altijd het beste, als je voorleest.

"Orla de Kikkerslikker" is trouwens ook verfilmd.

En zo lag het hoogtepunt van deze warme oppasdag in oktober al in de vroege ochtend.

Geen opmerkingen: