vrijdag 4 oktober 2024

Nachttrein

 
Nadat we gisterenavond hutspot gegeten hadden bij mijn schoonmoeder, besloot mijn vrouw om een nacht bij haar moeder te slapen. Daar ik thuis alleen sliep. besloot ik toen ik wakker werd om half 6, maar uit bed te stappen en een trein eerder naar Rotterdam te nemen.

Om kwart voor 7 appte ik: "De trein is onderweg."
Als antwoord kreeg ik de filosofische beschouwing van mijn jongste kleinzoon: "En het is nog nacht!", waarop ik tikte: "Opa zit in de nachttrein."

In Rotterdam zag ik rond zonsopgang op een aantal rijp op het gras en het riet. Vorst aan de grond!

In de frisse ochtendlucht bracht ik de oudste kleinzoon naar school. Daarna had ik het rijk alleen met de jongste. Opa las veel voor.

Aan de versie voor volwassenen was hij nog niet toe.

Rond de lunchtijd kwam Ada, zodat we gezamenlijk lunchten. Ik bracht de jongste telg naar bed en hij was zo vertrokken. Goed voorbeeld doet goed volgen. Op de bank haalde deze passagier van de nachttrein zijn schade in.

Opa haalde de zesjarige op en fietste met hem naar zijn zwemles, waarna we 's avonds een macaronischotel aten. In de avondschemering namen we de trein richting Sleutelstad. Het was weliswaar geen nachttrein....

Geen opmerkingen: