zaterdag 19 oktober 2024

De zwarte madonna

Op de HAVO-top van Pedagogische Academie "De la Salle" lazen we "The black madonna" van Muriel Spark, dat in het Nederlands als "De zwarte madonna" is uitgekomen.

Mijn vrouw vertrok vanmorgen naar haar moeder, ik ging naar "De Helianth" om de broodbestelling op te halen. Op de terugweg zat ik in een licht buitje.

We hadden afgesproken om elkaar om 1 uur op de volkstuin te ontmoeten. We hadden een standbeeld gekocht voor op de volkstuin van de overleden partner van een medetuinier. Deze zou ik met de kruiwagen op gaan halen.
Nadat ik thuis de lunchpakketten had klaargemaakt, had ik nog ruim een uur de tijd, voordat ik naar de tuin zou fietsen. Ik trok mijn hardloopschoenen aan en liep een rondje van 5 kilometer door de Stevenshof. 

Op de afgesproken tijd was ik op de tuin, waar ik tot mijn stomme verbazing zag, dat er al een kruiwagen met het beeld stond. Het beeld sprong er gelukkig niet uit.  Want het was best een zwaar standbeeld.
Ada kwam er ook aan en zei, dat ik nog een zeshoekige sokkel op moest halen. Met een lege kruiwagen ging dat het handigst, dus ik legde het zwarte beeld voorzichtig op een stoel. Toen de sokkel er was, plaatsten we het beeld vlakbij ons vijvertje.

We gaven het beeld de naam "De zwarte madonna".
Na op de tuin geluncht te hebben, fietsten we naar huis toe. Om half 4 trapten we naar de drukke Leidse binnenstad, waar we in de Hooglandse kerk een lezing van dirigent Rens Tienstra bij zouden wonen.  Het ging over de Leidse zangboeken van voor het Leids Ontzet. Tienstra bleek een uitstekende spreker, die ons met veel humor door onze muzikale erfenis leidde.

Het ging vooral over Gregoriaanse muziek in de Lage landen. Er was een behoorlijke overlap met een soortgelijke lezing in de Jeroenkerk in Noordwijk.

Het verhaal is ook terug te vinden in het boek "Lof en luister" van zijn hand, met daarin ook de muzieknotaties van deze Gregoriaanse Sint Jeroensofficie.

Uiteraard ontkwamen we er niet aan om ook een drietal stukken Gregoriaans te zingen in de Hooglandse kerk, waar dit voor het Ontzet van Leiden ooit gezongen moet zijn. De muziek was nauw verweven met de geschiedenis van de Sleutelstad.

Toen wij thuis waren, kreeg ik een appje van Gerard Snel of ik nog belangstelling had voor schaatskleding van Tijmen. Er is een nieuwe sponsor, dus deze Leidse schaatser mag deze in perfecte staat verkerende kleding niet meer dragen. Maar zijn eerste trainer in de Leidse IJshal mag dat wel!
Thuisgekomen aten we pompoentaart. Daar er voor zover ik weet geen bier bestaat met de naam "Zwarte madonna", stelde ik me tevreden met "Zwarte madam"

De legende van de "Zwarte madam" is ook verwerkt in de gelijknamige strip van Suske en Wiske.

En zo bleek het zeer eenvoudig om van "De zwarte madonna" naar de "Zwarte madam" te gaan en weer terug.

De cirkel was rond: de voornaam van de maker van "De zwarte madonna" was Jeroen en in "De zwarte madam" speelt Jerommeke een belangrijke rol. De heilige Jeroen van Noordwijk past wel bij deze naamgenoten.

Geen opmerkingen: