dinsdag 8 oktober 2024

Een snelle opening

We beleefden een nacht met een bijzondere neerslagverdeling in Nederland. Wij hadden daar niets van gemerkt.

Onze logerende kleinzoons waren voorbeeldig: ze werden wakker toen wij al opgestaan waren. Ik deed mijn sportkleding aan en dekte de tafel. Na het gezellige ontbijt fietste ik naar IJshal De Vliet, waar vandaag de eerste training van schaatsseizoen 2024-2025 van de "Krasse knarren" was.
Met 14 graden Celsius was het een warme ochtendtemperatuur te noemen. De opkomst was met ruim 15 "Krasse knarren" behoorlijk hoog te noemen en lag op het niveau van de ouverture van vorig jaar.

Dat kon niet gezegd worden van de snelheid. Deze lag op het niveau van het einde van het eerste seizoen aan de Vliet. De meeste rondjes van 250 meter gingen in 37 seconden en een beetje. Af en toe maakten we een uitstapje naar 36 hoog en aan het eind van de 100 rondjes regelmatig 38 laag. We beleefden dus een snelle opening, waarbij de grootste verrassing was, dat we überhaupt de 100 rondjes vol konden maken. Er werd pas om kwart voor 11 gedweild. Willem van Vliet had beloofd, dat hij dit in het bestuur van de IJshal aan zou kaarten. Zulk snel resultaat had ik niet verwacht!

Met Spaans is me dat niet gelukt, doch met Dieuwertje Diekema lukte me dat een stuk beter.

Meteen na het schaatsen fietste ik naar de Stevenshof, waar ik Ada en de kinderen aantrof bij de vernieuwde speeltuin aan de Schenksloot. Ik haalde thuis een voetbal op, zodat de kleinkinderen na de speeltoestellen uitgetest te hebben ook nog een balletje konden trappen.

We lunchten thuis in de tuin. Mooie oktoberdagen moet je koesteren.
Nadat de kinderen om half 2 waren opgehaald, fietste mijn vrouw naar de volkstuin en ik naar fietsenmaker Van Vliet in Noord-Hofland. Onderweg zag ik 7 ooievaars en eenzelfde aantal reigers, zowel blauwe als witte, in een weiland zitten, waar de rietkraag langs een boerensloot werd gemaaid. Ze wachtten kennelijk geduldig op een driegangenmenu.

Na een nieuwe binnenband en bandenlijm gehaald te hebben, ging ik nog een stukje van ruim 3 kilometer hardlopen, waarna ik kort douchte. Door werkzaamheden aan het warmtenet had ik een koude douche. Als voorbeeldige Nederlander hield ik me aan het advies om niet te lang te douchen....

Geen opmerkingen: