donderdag 10 augustus 2023

Koud water

Vanmorgen stonden Ada en ik om 7 uur naast ons bed. Mijn vrouw zou gaan zwemmen in het Valkenburgse meer op deze frisse ochtend.
Zij ging er op de fiets naar toe, ik deed het hardlopend via het nieuwe tunneltje onder de A44. Daarbij zag ik een mooie zonsopgang boven de Stevenshof.


Bij aankomst bij het Valkenburgse meer lag mijn vrouw al in het water. 
"Koud water", riep ze me toe.

Terwijl deze bikkel een tweetal banen trok, deed ik een kleine serie droogtrainingsoefeningen. Nadat zij weer vaste voet aan wal had gezet, liep ik terug naar huis. Halverwege haalde ze me in. Thuisgekomen douchte ik me en was ik benieuwd, wat het ruim een half uur sporten met mijn bloeddruk deed. 
Bij het uit bed gaan was deze 126 om 74, voor ik onder de douche stapte 101 om 66. Gewoon een lage bloeddruk!

In Hamar zal de bloeddruk wel een stuk hoger zijn geweest. Door de wateroverlast van ten gevolge van storm Hans was een dam in een stuwmeer doorgebroken, terwijl het Mjosa-meer flink was gestegen. 

Teneinde de stad Hamar te ontlasten besloot het gemeentebestuur om het befaamde Vikingskipet, waar in 1994 Johann Olav Koss driemaal glorieerde, onder water te zetten.

Van koud ijs naar koud water. Dat doe je niet zomaar met een iconische ijsbaan. Er is sprake van een noodgeval.

De fase van extreem weer, die al jaren geleden door klimaatwetenschappers is voorspeld, is aangebroken.

Alleen extreem koud weer blijft achterwege....

Geen opmerkingen: