zaterdag 5 augustus 2023

Ruhetag am Banter See

De Ruhetag begon allesbehalve rustig. Om half 3 werd ik gewekt door een dreunende bas. Een paar kilometer verderop was er een feestje. Het geluid van de bas droeg ver over de Banter See. Om 3 uur hield de muziek op, waarna de kieviten overvlogen. 

Daarna werd het rustig, waarna ik droomde over de Hoofdbibliotheek in Katwijk, die langzamerhand was veranderd in een bouwval.
Om half 7 stapten we uit ons bed en zorgden ervoor, dat ik om half 9 klaar was voor een interview met Menno Bentveld bij "Vroege Vogels".

Met een half ontbijt achter de kiezen ging ik met Joeri en Paul naar de rustige plek aan de Banter See, waar we hoorden, dat het interview was uitgesteld tot 10 voor 9.
Tijdens de korte pauze kon ik mijn ontbijt beëindigen voordat ik als veteraan uit 1978 mijn ervaringen kon delen. 

Zowel het gesprek van debutant Joeri als dat van mij verliep goed. De interviews zijn te beluisteren door HIER TE KLIKKEN. Het begint op 1 uur 50 en 20 seconden.

Met Rinke en Joeri ging ik daarna wadlopen. Ik zakte tot mijn knieën in de blubber. Joeri en Rinke doken zonder blikken of blozen in de modder en gleden over het glibberige oppervlak.
In het wad komen is makkelijker dan eruit. De zompige klei zoog je min of meer vast.

Maar ik had wel een goede basis. Op de lagere school zat ik 2 jaar in de klas bij meester Modderman!

Even later poseerde Laura als zeemeermin in de blubber en nam ook René een modderbad.

Na afloop gingen we zwemmen in de Banter See.

Rond een uur of 11 vertrokken we met een groepje naar het Süd-Strand van Wilhelmshafen, waar een marktkraam was van Bund, een lokale milieuorganisatie. In de bloedhitte was niet druk bij de stand, dus wij hoefden niet bij te springen.

Ada en ik konden met Sandra een terrasje pikken. Met een cappuccino, een bitter lemon en een Alkohol Frei bier konden we bijpraten. Het bier was Jever, de plaats waar we gisteren geluncht hadden.

Na met Dorrie een ijsje te hebben gehaald, fietsten we met een zestal Luchtfietsers terug naar de camping via het slingerende fietspad door het bos. Met de 10 kilometer van vandaag was de totaalstand 621 kilometer.
Daar trokken we in het inmiddels broeierige weer onze zwemkleding aan. We doken in de Banter See, waar we na twee baantjes heerlijk afgekoeld waren.
De rest van de middag schreef ik in de keuken het dagboek bij, af en toe onderbroken door gesprekken met mensen, die in de keuken moesten zijn.

Onder een dikker wordend wolkendek aten we een pittige tomatensoep en een aardappelsalade, waarna de onweersbui met rasse schreden dichterbij kwam. Rond half 9 barstte de bui los.
Iedereen zat droog in de keuken en onder het afdakje. Aan het einde deden we nog een kennismakingsspel voor de nieuwkomers, die degenen vervingen, die maar een week meefietsten.

Om 10 uur werd het droog en zochten we de tenten op.

Geen opmerkingen: