maandag 9 oktober 2023

Officiële opening of Berts uitzendbureau

Maanden van tevoren stonden 7 en 8 oktober bij mij in de agenda geblokt. Op zaterdag zou de officiële opening van IJshal De Vliet zijn, een dag later de open dag. Maar niet alleen de nieuwe kunstijsbaan, maar ook Zwembad de Vliet en Sporthal 1574 werden op zaterdagmiddag officieel geopend door D66-wethouder van Sport Fleur Spijker.

Wethouder Tj. Hekking zou er jaloers op zijn.

Ik moest om half 2 aanwezig zijn in het sportcomplex aan de Vliet. We zouden om 2 uur een demonstratie curling geven en daar ik deze Olympische tak van sport nog nooit gespeeld had was het zaak om de beginselen onder de knie te krijgen.

En dat knie moest je heel letterlijk nemen, want je moet op een knie over het ijs schuiven voordat je de steen wegschuift op de roos af.

Voordat de officiële delegatie van zwembad naar ijsbaan wandelde waren we aan de eerste wedstrijden begonnen. 

Eerst vanaf halverwege de baan, daarna op driekwart van de baan en tot slot over de volle lengte van de baan. Een glanzende Olympische carrière werd in de knop gebroken. Ons team verloor beide wedstrijden....
Bavarian curling of Eisstockschiessen is toch makkelijker.
Van de officiële opening van IJshal De Vliet kregen we alleen de toespraken van Dennis van der Hoorn, Jeroen Straathof mee, waarna de wethouder de openingshandeling verrichtte.

Die vond op het platform bij de 250-meterbaan plaats. Daarna verplaatste de grote meute zich na hun Wauw! naar de kantine.

Wij maakten onze wedstrijden af, waarna ik toch nog een gebakje wist te scoren voordat ik zou helpen met het tafels en stoelen sjouwen naar het platform, waar de vele vrijwilligers van de IJshal om 5 uur zouden worden bedankt. Het was een soort reünie van de noeste werkers met hun partners.
Om 10 voor 5 trok ik me stilletjes terug. Wiemer Sjoerdsma begon de 250-meterbaan te dweilen met de Mammoth en waar ik op 26 maart het allerlaatste rondje in de Leidse IJshal had gereden mocht ik nu opnieuw aantreden.

Geheel in stijl trok ik voor de gelegenheid mijn clownspak weer aan en met een tweetal kunstschaatsers en Frans Overvliet reden we met feestverlichting om een tweetal rondjes achter de dweilmachine.
Terwijl Wiemer de Mammoet terug in zijn kooi zette, trok ik in de kleedkamer mijn schaatsen uit en wandelde ik rustig terug naar het feestgedruis. Voorzitter Jos Arts was aan zijn toespraak begonnen en bedankte de 117 vrijwilligers, die de afgelopen zomer de ijsbaan gebruiksklaar hadden gemaakt.
De vrouw van Wiemer en mijn vrouw kregen een bloemetje, omdat wij zo vaak van huis waren om te helpen met klussen.

De eerlijkheid gebiedt te zeggen, dat Jos en secretaris Willem van Vliet de afgelopen jaren véél meer uren hebben gemaakt. Alleen speelde dat zich achter de schermen af en was mijn bijdrage veel zichtbaarder.
Dennis van der Hoorn repte in zijn toespraak over "Berts uitzendbureau", daar ik via mijn adressenbestand voor onder andere natuurijs veel hulptroepen wist op te roepen als dat nodig was.
Vele handen maken licht werk!
Velen van hen waren aanwezig op deze gezellige receptie met een hapje en een drankje. Daarna mochten de liefhebbers gaan schaatsen.

Mijn aanwezige dochter ging kunstschaatsen, terwijl mijn vrouw en ik op de bovenring onze rondjes reden.

Om een uur of 8 hadden we de schaatsen uitgetrokken en fietsten we richting Stevenshof.

Geen opmerkingen: