donderdag 6 juni 2024

D-day en Europese verkiezingen

Vandaag kwam een tweetal internationale gebeurtenissen samen. De herdenking van D-day.

Op 6 juni 1944 was de invasie van de geallieerden in Normandië, die het einde van de Nazi-terreur in Europa inluidde.

Om een nieuwe grote oorlog in Europa te voorkomen, werden de Duitse en de Franse economie aan elkaar gekoppeld. Dit mondde uiteindelijk uit in de Europese Unie. Na de eerste Europese verkiezingen in 1979 waren vandaag ook weer Europese verkiezingen


Na het ontbijt fietsten Ada en ik naar de Dobbegaarde, waar wij onze stem uitbrachten. 

Mijn vrouw ging naar de volkstuin, ik ging boodschappen doen bij "De Helianth". De fruitvoorraad was bijna op. Daarna trok ik mijn sportkleding en hardloopschoenen aan en liep ik een rondje langs het Valkenburgse meer van 8 kilometer. 
Na me gedoucht te hebben fietste ik met 2 lunchpakketten naar de volkstuin, waar Ada en ik samen aten op het warmst van de dag.

Ik ging naar huis, waar ik nog wat achterstallig werk had. Om 6 uur fietste ik naar mijn schoonmoeder, waar Ada een heerlijke macaronischotel met tonijn had gemaakt.

Thuis keek ik naar de Exitpoll van de Europese verkiezingen. 

Zondag krijgen we de definitieve uitslag van de Europese verkiezingen te horen. Nog even geduld a.u.b.

Geen opmerkingen: