woensdag 12 juni 2024

Vega

Na een nacht met diverse onderbrekingen, waarbij ik bij het naar het toilet gaan in het donker mijn kleine teen stootte en een bloedblaar opliep, werd ik om half 8 wakker. Alweer de laatste dag in Asturias.
Na het ontbijt moesten Siebe en Ana even weg. Ada ging nog wat in de tuin doen, terwijl ik voor de lunch nog even wat boodschappen in Nava moest doen.
Ik koos voor een route, die ik nog niet eerder gelopen had. Ik daalde af naar Quintana, waarna het klimmen naar Vega begon.



Het hardlopen is zwaarder, maar het uitzicht op het dal onder je en de omringende bergen aan alle kanten maakte deze inspanning meer dan waard.

Vega was letterlijk en figuurlijk het hoogtepunt van deze laatste loop in Asturias van deze vakantie.

Van Vega daalde ik naar Villabona.

Via Villabona liep ik Nava binnen.

Daar kwam ik langs Tourist Information, waar ik een mooie kaart van Asturias mee kon nemen en langs Sidreria "Plaza", waar ik middels Google Translate een piepklein flesje olijfolie op de kop kon tikken. Handig voor fietsvakanties.

Ik liep verder naar Yebio, waar ik alle door Ada opgeschreven boodschappen kon krijgen behalve een rode ui. Deze kocht ik bij een fruteria. In het zonnetje, die net zo warm was als gisteren, wandelde ik met een volle rugzak over de gebruikelijke weg naar huis.

Ik douchte me en pakte alles is in de grote en de kleine rugzak en maakte nog een laatste foto van het prachtige uitzicht, dat we de afgelopen 2 weken hadden vanuit onze slaapkamer.

Om 2 uur aten we rijst met groene kool, wortel en rode ui, waarna we afscheid namen van Ana. Siebe bracht ons naar Santander toe. Door het heldere weer kon je nog verder kijken dan anders en zagen we de besneeuwde toppen van de Picos de Europa.
Om half 5 waren we bij het busstation van Santander. We hadden nog tijd om op het terras een ijsje te eten. Om 5 uur zaten we in de ALSA-bus naar Irun.

In de bus begon ik aan de Dwarsligger "De omwenteling of de eeuw van de vrouw" van Suzanna Jansen, van wie we een aantal jaar geleden "Het pauperparadijs" hebben gelezen.
Met stops in Bilbao en San Sebastian verliep de reis naar Irun vlot. Af en toe keken we op de mooiste stukken van het mooie Noord-Spanje naar buiten.
Om 9 uur waren we in Irun en wandelden we met zware bepakking naar Hotel Aitana, waar we de sleutel van kamer 107 ophaalden. Daarna wandelden we het kleine stukje naar Pension Europa.
Na op onze kamer wat brood gegeten te hebben liepen we terug naar Aitana, waar we muntthee en San Miguel namen met een sinaasappelcake en een rijstevlaai.

Het eerste deel van de terugreis bracht ons tot de Franse grens en was goed verlopen.

Geen opmerkingen: