donderdag 13 juni 2024

Lovely Rita

Ik ben niet altijd vlot van begrip. Dat geef ik grif toe. Maar dat ik er bijna een halve eeuw over gedaan heb om iets in de juiste verhouding te zien, dat is zelfs voor mijn doen vrij uitzonderlijk.
Het begon ermee, dat ik van een vriend een artikel uit het Leidsch Dagblad toegestuurd had gekregen over het optreden van "The Beatles" in Hillegom.

(Klik op de afbeelding om deze te vergroten)
Nu ben ik de MULO begonnen op "Porta Vitae" in Hoofddorp. De eerste jaren kregen we Engels van de heer Heus, die Beatlesfan was. Ik zat in de klas met Rita de Wildt uit Nieuw-Vennep en toen het nummer "Lovely Rita" uitkwam, zong hij het als Rita voor de klas overhoord werd.

In mijn naïeviteit ging ik er vanuit, dat het nummer nooit op deze Rita had kunnen slaan.
Echter: "The Beatles landden op 5 juni kort na enen op Schiphol. Vandaar gingen ze in twee witte Cadillacs, die waren gehuurd bij De Wildt in Nieuw-Vennep eerst naar het Doelenhotel in Amsterdam - het Hilton en het Amstelhotel wilden The Beatles niet hebben - en vervolgens naar Hillegom."
Ja, en een jaar of 47 later snap ik het pas.
En ook daarvoor hebben "The Beatles" een  toepasselijk nummer geschreven.

Geen opmerkingen: