maandag 28 oktober 2024

Fatbike

Er is de afgelopen decennia veel goeds gebeurd op het gebied van de verkeersveiligheid. Desondanks stijgt het aantal doden onder met name fietsers de laatste jaren weer. De kentering kwam met de forse groei van het aantal elektrische fietsen. De snelheidsverschillen op de fietspaden namen toe en daarmee de kans op ongelukken. Het grootste aantal slachtoffers viel onder oudere mensen op een e-bike, wier reactievermogen tekort schoot voor de hogere snelheid.

De brommers waren in de tussentijd van het fietspad verdwenen, maar gelukkig vindt de markt altijd wel een gat in de markt. En zo nam de fatbike bij gebrek aan overheidsoptreden het fietspad over.
Maar waar je voor het besturen van een brommer 16 jaar moet zijn, een helm moet dragen en in het bezit van een brommerrijbewijs, rijden nu kinderen van net aan 10 jaar op een voertuig, wat te groot en krachtig is voor hen om de fatbike te kunnen mannen. 

Temeer daar de fatbike meestal is opgevoerd en makkelijk de 40 kilometer per uur kan halen, iets wat menig amateurwielrenner niet is gegeven.
Het is dan ook niet verbazingwekkend, dat de Alpe d'Huzes binnen 2 weken na de opening van de inschrijving met 5000 deelnemers al vol zit. Helaas geldt dat soms ook voor de afdeling spoedeisende hulp in de ziekenhuizen, daar met de ongebreidelde groei van het aantal fatbikes het aantal zwaar en ernstig gewonden ook fiks is toegenomen....

Geen opmerkingen: